Право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією із організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян.
Письмове звернення викладається у письмовому вигляді (повинно бути надруковане або написане від руки), має включати в себе: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги, підпис заявника (заявників ) та дату. Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями в термін не пізніше як через 10 днів від дня його надходження.
Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також те, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає. Не розглядаються і повторні звернення від одного й того ж громадянина з одного й того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті скарги, які подано з порушенням термінів, передбачених статтею 17 Закону України «Про звернення громадян». Рішення про припинення розгляду такого звернення приймається головою суду про що повідомляється особі, якою подано звернення.
Якщо питання, порушені у зверненні, не належать до повноважень суду, то таке звернення у п’ятиденний термін із дня його отримання пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі із супровідним листом, підписаним посадовою особою, яка здійснила попередній розгляд документа. Про що повідомляється суб’єкту подання звернення.
У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, воно в той же термін повертається автору звернення із відповідними роз'ясненнями.
Громадяни мають право звертатися до суду українською мовою чи іншою мовою (регіональною) прийнятою для сторін. Рішення щодо звернень громадян та відповіді на них оформляються судом відповідно до вимог законодавства про мови.
Звернення, розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення й перевірки, – розглядаються невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо голова суду або його заступники встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
Відповідно до статті 15 Закону України «Про статус народного депутата України» депутатський запит - це вимога народного депутата , народних депутатів чи комітету Верховної Ради України, яка заявляється на сесії Верховної Ради України до Президента України, до органів Верховної Ради України, до Кабінету Міністрів України, до керівників органів державної влади та місцевого самоврядування, а також до керівників підприємств, установ і організацій, розташованих на території України, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, дати офіційну відповідь з питань, віднесених до їх компетенції. Відповідь на депутатський запит, за підписом голови суду, або особи, яка виконує його обов’язки, надсилається Голові Верховної Ради України та народному депутату, який його вніс, не пізніше ніж у 15-денний строк з дня його одержання або в інший, встановлений Верховною Радою України, строк.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України» депутатське звернення - це викладена в письмовій формі пропозиція народного депутата, звернена до органів державної влади та органів місцевого самоврядування , їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій здійснити певні дії, дати офіційне роз’яснення чи викласти пропозицію з питань, віднесених до їх компетенції. Термін надання відповіді на депутатське звернення - 10 днів з моменту його одержання.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутатське звернення – викладена в письмовій формі вимога депутата місцевої ради з питань, пов’язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз’яснення з питань, віднесених до їх компетенції.
Звернення депутатів місцевих рад, які надійшли до суду, розглядаються протягом 10-денного строку, а в разі необхідності додаткового вивчення чи перевірки - не пізніше як у місячний строк.
Під час розгляду звернень забезпечується нерозголошення відомостей про особисте життя громадян без їхньої згоди та задовольняється прохання щодо нерозголошення анкетних даних і домашньої адреси.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у зверненні, доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на чинне законодавство і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Відповідь за результатами розгляду колективного звернення (якщо звертаються двоє і більше громадян) надсилається тому громадянину, який у зверненні підписався першим або адреса якого зазначена. У тексті відповіді вказується загальна кількість громадян, що звернулися.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про звернення громадян» подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.